Näringsrika tankar kring frukost och lunch

Under mina föreläsningar på Masesgården, så pratar jag ofta om den ”gröna muslin”, en näringsrik, glutenfri, laktosfri, nötfri och basisk müsli, som du gör själv.

Grunden är skalad hampa frön som är en naturlig protein källa, men även innehåller vitaminer, mineraler, enzymer och har en optimal balans mellan Omega3 och omega 6, jag använder det istället för havregryn. Du bygger sedan på med solrosfrön, pumpakärnor, hela sesamfrön för att få naturligt kalcium och det nyttiga Chiafröet. Chiafröet i sig är fyllda av nyttigheter. Höga halter och rätt balans av omega3 och 6, 8ggr mer Omega3 än lax, 3ggr mer järn än i spenat, 6gr mer kalcium än i mjölk, 15ggr mer magnesium än i broccoli, 8ggr mer antioxidanter än i blåbär och fri från laktos, gluten, mjölk och soja. Sedan tillsätter jag Fibermin som är torkad morot och psylliumfröskal som är ett naturligt fiber för att hålla magen i gång. Lite torkad frukt om man önskar och nyponskalsmjöl med det naturliga C-vitaminet. Det gröna får du genom att lägga i korngräs eller torkad nässla. Vill man kan man smaksätta med mandlar och cashew- eller paranötter. Lite riven kokos blir också jättegott! Behöver du extra B-vitaminer så tar du i 1 dl B-jäst i muslin. 1-3 msk av ”gröna müsli” till din gröt eller yoghurt med lite bär eller frukt är en perfekt början.

”Den äldre natur medicinen sa att vi bör dricka 1 liter vatten före frukost för att skölja vår kropp och njurar”. Jag brukar rekommendera ½ liter vatten/potatis vatten före frukost, Tillsätt gärna 1 tsk Molkosan eller ekologisk äppelcidervinäger i vattnet. Ta även som vana att dricka 1 kopp Åkerfräken te eller te gjort av torkad nässla.
Jag förespråkar att kosten är nummer ett, men eftersom många lever ett hektiskt liv och inte prioriterar eller hinner äta frukost av någon anledning, så är mitt råd i det fallet att man intar en flytande grön drink, så att man i alla fall får i sig näring. En grön drink kan bestå av 3 dl växtmjölk av något slag + frukt/bär+ 3-4 msk proteinpulver (ko vassla, risprotein eller ej GMO sojaprotein pulver ) + 1 msk Helhetshälsa super green eller korngräs. Häll i mer vatten till önskad konsistens. Totalt ca5-8 dl av gröndrink.

Till lunch rekommenderar jag varmt att ta som vana att äta en råkost sallad, som består av rivna morötter, broccoli, blomkål, rödbetor, ruccola sallad. Strö på lite groddar och en god vinegrett efter eget smak. Broccolin brukar man säga är Kung bland grönsakerna. Kokar du broccolin, så tänk på att inte koka den mer än 5-8 minuter, bättre är att ångkoka den för att bevara näringen. Rikligt med C-K –E, B6-,B1-,B2-,B3-och A vitaminer. Vi hittar även mineraler såsom järn, kalcium, kalium, magnesium och zink.

Forskarna har kommit fram till att antioxidanten Sulforafan, som finns i broccolin stärker kroppens förmåga att försvara sig mot cancerceller. Samt kan förhindra att cancercellerna delar på sig och på så sätt hämmas tillväxten av tumören. Forskningen visar också på att den största halten av Sulforafan hittar man i när broccoli grodden när den är 3 cm hög, ca 20-50 gånger mer än själva broccolin där av att man idag gör näringspreparat av ”torkad broccoligrodd”.

Broccoligroddar: Skölj broccolifrö, så dem tunt på ett fuktigt hushållspapper och ställ dem på ett ljust ställe. Efter 4-7 dagar är groddarna färdiga. Sulforafan skyddar även våra luftvägar, diabetes, högt blodtryck och har en betydande roll för leverns avgiftnings funktion i kroppen.

Profilbild

Ulrika Wahlstedt

Ulrika är hälsovägledare inom kost och näring. Hennes filosofi grundar sig på balans mellan det fysiska, mentala och själsliga: hela människan. I sitt arbete erbjuder Ulrika personliga hälsokonsultationer och föreläsningar om bl.a. helhetshälsa och syra-bas-balansen på Masesgården och i Stockholm.